اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

حمام تاریخی مامونیه به بخش خصوصی واگذار می‌شود

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: حمام تاریخی مامونیه شهرستان زرندیه برای تعریف کاربری جدید به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

حمام تاریخی مامونیه به بخش خصوصی واگذار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، هادی مرزبان ظهر امروز در بازدید هادی میرزایی مدیرعامل صندوق احیا و واگذاری بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی از بناهای قابل واگذاری استان مرکزی اظهار کرد: بنای تاریخی حمام زرندیه قابلیت واگذاری با کاربری سازه‌های آبی و آب درمانی را دارد.

وی افزود: در چند سال اخیر کاربری سنتی در بناهای تاریخی مورد استقبال سرمایه گذاران و علاقمندان به سفر  قرار گرفته است.
مصطفی مرزبان سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به مرمت این حمام تاریخی در سال ۸۷  گفت: در صورت واگذاری این بنا بخش خصوصی متقاضی می‌تواند از تسهیلات کم بهره و امکانات و قرارداد بهره برداری طولانی مدت استفاده کند.

وی گفت: سرمایه گذاران طرح پس از ارایه طرح و پیشرفت ۳۰ درصد از کار می‌توانند از تسهیلات کم بهره طرح استفاده کنند.

مدیر عامل صندوق احیا و واگذاری بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی نیز تاکید کرد: عملیات مرمت بناهای تاریخی در سال‌های گذشته با سازوکار مناسبی انجام نمی‌شده که خوشبختانه  مرمت بناهای تاریخی در چند سال اخیر به صورت کاملا فنی و تخصصی و زیر نظر میراث فرهنگی انجام پذیرفته است. 

میرزایی اضافه کرد: در خصوص واگذاری این بنای تاریخی به بخش خصوصی اطلاع رسانی دقیق  به علاقمندان سرمایه گذاری در این بخش در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

حمام تاریخی مامونیه با وسعت ۸۶۹ متر مربع در مرکز و بافت تاریخی شهر مامونیه و در ضلع شمالی بقعه سید منصور واقع شده است.
این بنا متعلق به دوره قاجاریه بوده و از دو بخش شرقی ( حمام زنانه) و بخش غربی( حمام مردانه) تشکیل شده است و همانند اغلب حمام های عمومی و قدیمی ایران شامل فضاهایی چون سربینه، گرمخانه، خزینه و بخش های خدماتی می باشد.سربینه حمام در هر دو بخش زنانه و مردانه دارای  ۴ رختکن بوده و فرم‌معماری بنا به صورت طاق و تویزه و گنبد و با مصالح آجر، گل و گچ اجرا شده است.فضای داخلی بنا فاقد هرگونه تزیینات است.
این بنا به شماره ۲۳۰۸ در مورخ ۸۷/۸/۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول